Veel giebels gevangen tijdens 2e wedstrijd 55+

Vrijdag, 5 mei 2023

De 2e wedstrijd werd gehouden in Krommenie aan het Mercuryplein, omdat vissen in De Delft te Assendelft niet mogelijk was.

Op zich geen slecht keuze. Je kon er erg goed je auto kwijt en de vissers konden ruim van elkaar geplaatst worden. De diepte scheelt niet veel met die van de Delft en de vis was op diverse stekken ruim aanwezig.

Wat valt er verder te melden over deze dag?
Het begon met wat paniek onder enkele zeer geroutineerde wedstrijdvissers. Het probleem: ik was met uitzetten begonnen met nummer 1 aan de rechterkant. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt. Je moet beginnen met 1 aan de linkerkant dat weten ze al jaren. Als je begint aan de rechterkant zet je daar het hoogste nummer en loopt dan aftellend terug naar 1. Maar ja, ze vissen ook nog niet zo lang mee bij Het Snoekje en ze hebben nog nooit met die zak met bordjes gelopen, waarin 1 het nummer is wat bovenop ligt.
Persoonlijk zie ik het probleem niet en het lijkt voor mij voor alle oude medevissers wel eens goed om de boel te wijzigen op een moment dat ze het niet verwachten. Dat houdt iedereen scherp. Enige aanpassing en omschakeling is goed voor de linkerkant van de hersenen. Kan ook de rechterkant zijn.
Het grappige is wel dat het lijkt of ze erg van slag waren door deze veranderingen, want op Nico Schouws na presteerden de kanonnen onder ons onder de maat. Maar dat zien jullie wel in de uitslag.

Zoals gemeld was het water ondiep en zeker in het begin weerkaatste de zon recht in je gezicht. Met een redelijk windje zorgde dat voor wat golfslag in het water wat het zicht op de dobber lastig maakte. Toer de zon wat meer richting het zuiden ging, werd het beter, ook als het zonnetje doorbrak. Af en toe ging de zon weg en ik moet zeggen dat het in het windje toch wel wat frisjes was.

Wij zaten aan de rechterkant tegenover de brandweergarage en op een gegeven moment ging de ladder uit de wagen met een brandweerman inclusief spuit in top. Rinus op nummer 1 viste ongestoord door, maar Tom en Bert keken toch wel wat zenuwachtig toe. Hij zal ons toch zeker niet nat gaan spuiten of erger nog, onze stek water geven? Gelukkig bleef de waterstraal op het terrein van de brandweer.

Over de vangsten valt te vertellen dat er aardig wat giebel werd gevangen. Ze lijken op karper, maar zijn het niet. Ze missen de baarddraden. Volgens informatie is deze vis afkomstig uit Oost-Aziƫ en is als exoot uitgezet in Europa en Noord-Amerika. De giebel wordt ook wel wilde goudvis of witte goudvis genoemd. Lange tijd werd dan ook gedacht dat de goudvis van de giebel afstamde, maar dit blijkt niet het geval. Tot zover wat biologisch informatie.

Het vissen ging redelijk totdat een plaatselijke inwoner, local in goed Nederlands, besloot even met zijn bootje door ons viswater te manoeuvreren. Helaas is dat niet top op een viswater van maximaal 50 cm diepte.

Volgens informatie verkeert Jan Berkhout in een vreselijk vormdip. Hij wist voor de 2e keer niets te vangen, terwijl Nico van Ree, die stage bij hem loopt en alle instructies als een spons in zich opneemt, al 2 keer meer vis dan de meester zelf wist te vangen.

Peter Oud