Wedstrijd met mooi weer aan het Noord-Hollands kanaal

Donderdag, 10 mei 2018

Het zou een mooie (vis)dag worden. Maar vanwege het mooie weer zijn ook veel pleziervaartuigen op het water. Omdat de Woude een geliefde aanlegplaats is, leek het ons verstandig uit te wijken naar het Noord-Hollands kanaal, een paar honderd meter verderop. Er hadden zich 22 vissers aangemeld en aangezien er aan het kanaal voldoende ruimte is, konden we mooi de 22 stekken 15 meter uit elkaar zetten.

Nadat de loten waren getrokken en iedereen zijn spullen op orde had gebracht, klonk er eerst een fluitsignaal en kort daarna een toeter. Dit wordt gedaan vanwege de slechte conditie van de oren van een aantal deelnemers. Nu kon iedereen beginnen.

Het is daar redelijk diep water en er stond stroming van rechts naar links. Of een en ander te maken had met het spuien in Den Helder konden we niet achterhalen.
De vis was moeilijk tot aanbeten te verleiden. Ze hadden weinig trek. Op zich wel te verklaren. Aan de overkant van het kanaal was het af en toe een flink gespetter van paaiende vis. En zeg nou zelf. Als we zelf de liefde bedrijven hebben we onze aandacht ook niet bij een broodje kroket o.i.d.

De beten waren zeer voorzichtig en pas nadat de dobber een seconde of 2 onder water was, had aanslaan enig resultaat. Deed je dat eerder of bij een opsteker, dan sloeg je in het luchtledige.
Naast mij zaten Johan Mulder en Joop Dekker. Al snel hadden beiden 2 vissen. Johan Mulder dacht dat het aan de in China vervaardigde dobber lag die hij van zwager Jan ontvangen had en complimenteerde die met zijn inzicht op materialen.

Op een enkeling na, ving iedereen wel vis. De een wat groter dan de ander.
De grootste vis was een brasem van 52 cm, gevangen door Alfred van Wersch.

De meeste pech was voor Cor van de Wijgaart. Zijn leefnet is aan de onderkant te openen, wat het ledigen wat eenvoudiger maakt. Dat had hij gedaan in Hensbroek, maar hij was vergeten hem weer dicht te doen, met als gevolg dat de door hem gevangen 5 á 6 brasems vrolijk het kanaal weer inzwommen. Door deze briljante manoeuvre verspeelde hij waarschijnlijk een podiumplaats.

De uiteindelijke winnaar werd ikzelf, omdat ik wel hetzelfde aantal kilo’s had als Alfred van Wersch, maar 1 vis meer had gevangen. De derde plaats was deze keer voor Toon de Wit.

Wekelijks is er een prijs beschikbaar voor 1 van de deelnemers. Deze keer was het voor degene met stek nummer 13. De gelukkige was Herman Stam. Er was voor hem een grote doos merci.
“Bedankt” zei hij nog, maar ik had niet de indruk dat hij het opschrift van de doos vertaalde.