Vergunningen

Algemeen

Als lid van "Het Snoekje" ontvangt men de Vispas als bewijs van lidmaatschap van een bij Sportvisserij Nederland aangesloten hengelsportvereniging en het boekje “Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren”. Deze leveren tezamen de visvergunning.

Let op: de Vispas is alleen geldig in combinatie met het boekje lijst der wateren en de aanvullingslijsten, dus moet u ook altijd aan de waterkant kunnen tonen.
Vissers hoeven het werkelijke boekje van viswateren en aanvullinggen niet bij zich te hebben indien zij de visplanner-app op hun telefoon hebben staan. Deze moet wel werkend zijn. Ook een pdf bestand van de lijst der viswateren plus de aanvullingslijsten op uw telefoon/tablet is geldig. In alle gevallen dient men deze dan wel bij zich te hebben en dient de vispas ook aanwezig te zijn.

Voor lid worden (inschrijving), zie verder onder de link “Lidmaatschap”.

De Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren wordt maar één keer in de drie jaar vernieuwd (de huidige lijst betreft 2022– 2023) (hier te downloaden), doch tussentijds verschijnen er regelmatig aanvullingslijsten op de site van Sportvisserij Nederland (hier te downloaden).

Let op: Het boekje wordt maar 1 x verstrekt, dus moet u zorgvuldige bewaren en niet weggooien zolang dit nog geldig is.

Met de Vispas (+ lijst der wateren + aanvullingslijst) kan men in bijna 90 % van al het water in Nederland vissen. Met de Visplanner van Sportvisserij Nederland ( www.visplanner.nl ) kan men direct zien waar men mag vissen.

In de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren staan de wateren geordend per federatie. De viswateren van Het Snoekje staan onder de federatie Sportvisserij MidWest Nederland. Op de site van Sportvisserij MidWest Nederland kan men veel op deze regio gerichte info en actueel nieuws vinden.

De VISpas

Bekijk via het schema welke VISpas je nodig hebt.

Vanaf 1 januari 2007 vervangt de VISpas, in handig creditcardformaat, de voorheen bekende Sportvisakte en Grote Vergunning. Wat houdt de VISpas nu precies in?

Vispas

Sportvisserij NederlandDe Vispas wordt verstrekt door Sportvisserij Nederland via zijn aangesloten hengelsportverenigingen en is tevens het lidmaatschapsbewijs van de betreffende vereniging. Op de Vispas staat van welke vereniging hij/zij lid is en zijn aan deze vereniging gekoppeld lidmaatschapsnummer. Tezamen met de bijbehorende Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren en aanvullingslijsten levert de Vispas de geldige visvergunning voor het vissen in de wateren die in deze lijst genoemd staan.
Met de Vispas mag men vissen met 2 hengels en alle aassoorten. De Vispas is ook noodzakelijk om te mogen deelnemen aan onze eigen,  federatieve en landelijke viswedstrijden.

Nachtvisvergunning / Derde Hengelvergunning

Om te kunnen nachtvissen of om met een derde hengel te mogen vissen kun je een “nachtvis toestemming” of “toestemming derde hengel” kopen.
Je krijgt dan een sticker toegestuurd die je aan de achterkant van je Vispas moet plakken.

sticker met alleen de Maan = nachtvis toestemming
sticker met een 3 = derde hengel toestemming
sticker met een maan en een 3 = nachtvissen en derde hengel

Waar mag je dan precies nachtvissen of vissen met derde hengel?
Dit wordt aangegeven met symbolen in het boekje met wateren wat je krijgt bij de vispas of  via de visplanner-app.

= nachtvissen is toegestaan

= verblijven in een tent is toegestaan

=derde hengel is toegestaan

Deze extra toestemmingen kunt u hier bestellen.

JeugdVispas / Jeugd verenigingvergunning
Ben je op 1 januari nog geen 14 jaar en wil je gaan vissen? Dan heb je altijd een jeugdVISpas/-vergunning nodig.
Ook dien je altijd je pas/vergunning en de landelijke lijst van wateren met aanvullingsijsten bij je te hebben.
Deze lijst van wateren hoef je niet bij je te hebben als je de visplanner App op je telefoon hebt staan! Die je dan uiteraard wel bij je dient te hebben.
Er zijn voor de jeugd drie soorten vergunningen. Namelijk een jeugdvispas en twee verchilende jeugdvergunningen. Maar wat is nu eigenlijk het verschil?

Jeugdvispas
Met je jeugdvispas mag je met twee hengels en aas naar keuze, vissen op alle vis-wateren van HSV Het Snoekje en op alle wateren in Nederland die op de landelijke lijst staan. Deze lijst krijg je bij de aanvraag van je Vispas. Je kunt hem ook makkelijk op je telefoon bekijken met de visplanner App!
Met de vispas mag je aan alle activiteiten van Het Snoekje en de federatieve of landelijke viswedstrijden deelnemen.

Verenigings Jeugdvergunning Het Snoekje beperkt (GRATIS):
Met een Verenigings Jeugdvergunning van Het Snoekje mag gevist worden met één hengel en beperkte aassoorten in enkele van de viswateren van Het Snoekje.
Je mag als jeugdlid dan wel meedoen met de cursussen die worden georganiseerd door het Snoekje, zoals de karperviscursus en de vissen voor kids cursus. Voor deelname aan de wedstrijden dien je in het bezit te zijn van een vispas. Deze gratis vergunning is enkel aan te vragen via onze website.

Verenigings Jeugdvergunning Het Snoekje:

Met een jeugdvergunning mag je met 1 hengel en beperkt aas vissen op alle viswateren van HSV Het Snoekje. Beperkt aas betekend dat je alleen mag vissen met brood, aardappel, deeg, kaas, granen en zaden, worm, steurkrab, insecten, insectenlarven en nabootsing daarvan, mits niet groter dan 2,5 cm.
Met de jeugdvergunning mag je aan alle cursussen van Het Snoekje meedoen. Om mee te kunnen doen aan wedstrijden dien je in het bezit te zijn van een Vispas. Deze Vispas is alleen te koop bij Dierenwereld van Someren.

Uitzondering
Van de regel dat altijd en overal een visvergunning nodig is geldt een uitzondering voor jeugd tot 14 jaar, vissend met één hengel en beperkte aassoorten, onder begeleiding van een volwassene die wel in bezit is van een visvergunning. Dan heb je zelf dus geen visvergunning nodig.

Aanschaf
Je kunt de vispas aanschaffen bij Dierenwereld van Someren, Strengweg 15, 1969 KP te Heemskerk.
Je kunt de vispas ook online bestellen via onze website, www.hetsnoekje.nl.
Je kunt de Jeugdvergunning (gratis) enkel downloaden via onze website www.hetsnoekje.nl
Je kunt de Jeugdvergunning (€ 3,00) enkel aanschaffen bij Dierenwereld van Someren, Strengweg 15, 1969 KP te Heemskerk.

Jeugdvispas € 7,50
Jeugdvergunning € 3,00
Jeugdvergunning (beperkt) Gratis

Meer informatie
Wanneer je graag meer informatie wilt kun je altijd een mailtje sturen naar jeugd@hetsnoekje.nl.

Kleine Vispas

Voor de sportvissers die geen lid (willen) zijn van een bij Sportvisserij Nederland aangesloten hengelsportvereniging, bestaat een vervangende visvergunning: de Kleine Vispas + Kleine Lijst van Viswateren. Echter met de Kleine Vispas kun je slechts met één hengel en een beperkt aantal aassoorten in een beperkt aantal wateren vissen die zijn opgenomen in de bijhorende Kleine Lijst van Viswateren. Dit betreffen voornamelijk de openbare bevaarbare wateren, dus bijvoorbeeld niet de Heemskerkse wateren.
De Kleine Vispas is verkrijgbaar bij postkantoren en Sportvisserij Nederland.

Kleine Vispassen retour:
Sportvissers die per ongeluk (ook) een Kleine Vispas hebben aangeschaft kunnen deze zelf retour sturen naar Sportvisserij Nederland.
Daar moet dan een briefje bij met de reden, het nummer van de Vispas en het bankrekeningnummer. Dan wordt een bedrag van € 8,-- teruggestort. Niet het volledige bedrag, want er zijn door Sportvisserij Nederland administratiekosten gemaakt. Kleine Vispas houders die alsnog lid worden van een hengelsportvereniging kunnen deze (samen met de aanvraag of kopie van de Vispas) naar Sportvisserij Nederland terug sturen en krijgen ook € 8,- retour.

Vispassen bij dubbel-leden

Het kan voorkomen dat u als sportvisser lid wordt of bent van meerdere hengelsportverenigingen, bvb. voor deelname aan hun specifieke activiteiten of om in hun bijzondere (niet in de Lijst ingebrachte) viswateren te vissen. In dat geval behoeft u maar 1 x de landelijke + federatieve afdracht te betalen, doch wel de administratiekosten. In de regel geldt de hengelsportvereniging van uw woonplaats als hoofd-hengelsportvereniging (welke ook de afdracht rekent), doch indien gewenst kan een andere hengelsportvereniging aangegeven worden. Op aangeven van gewenst dubbellid rekent de 2e hengelsportvereniging (of meer hengelsportverenigingen) alleen de landelijke + federatieve administratiekosten en levert een Vispas met een sterretje naast uw lidmaatschapnummer van deze hengelsportvereniging.
Soms kan het voorkomen dat u meerdere malen de landelijke +federatieve afdracht heeft betaald (u heeft dan meerdere vispassen zonder het sterretje). De oorzaak hiervan is meestal dat de persoonsgegevens bij één van de verenigingen niet kloppen, waardoor u niet gematcht bent. Met het formulier dubbele afdracht op de site van Sportvisserij Nederland kunt u de teveel betaalde afdracht terugvragen. Bij problemen kunt u contact opnemen met Sportvisserij Nederland tel. 0900-2025358