Cor van de Wijgaart hervindt vorm en wint 5e wedstrijd 55+ competitie

Woensdag, 10 juli 2019

De Delft in Assendelft. Normaal gesproken een viswater dat bekend is om zijn flinke vangsten. Alleen vandaag niet. Het was voor iedereen hard werken om een visje te vangen, maar zelfs dat lukte niet iedereen. Daarover later wat meer.

Ten eerste viel op dat onze Alfred er nog niet was. Had hij echt wat anders of had hij nog geen nieuwe viskist? Het blijft raden.
Guus Brode kwam als eerste aan en maakte vervolgens een vreugdesprongetje toen hij de vuilniswagen zo vroeg aan zag komen. Niet dat hij een groene of grijze bak achter in zijn auto had, maar de wagen had in een grijs verleden het achterste deel van Guus’ hengel aan puin gereden. Dan kon nu dus niet meer, want we waren nog lang niet begonnen. Er moest zelfs nog geloot worden.
Dit keer was een pak koffie beschikbaar voor stek 4 zei Jan Beers. Toen alleen Jan Berkhout en Jan zelf nog een penning moesten pakken zaten er nog 2 penningen in het zakje, waaronder nummer 4. Zoals een heer betaamt liet Jan Beers Jan Berkhout eerst pakken. Die trok 12, zodat Jan Beers de gelukkige was. Hoe is het mogelijk? Het geluk is met de domme zeggen ze, maar volgens mij is Jan daar te slim voor.

Er stond wat wind schuin rechts van voren, maar het vissen was prima te doen. Doordat de wind uit het noordwesten kwam, kwamen er geen landende vliegtuigen over wat het redelijk rustig maakte. Af en toe wat geschreeuw van overvliegende halsbandparkieten en een of ander figuur die zo nodig gras moest gaan maaien en de kantjes uitgebreid moest strimmen. Ik denk dat het gehoor van enkelen in de loop der jaren zo achteruit is gegaan dat het hen niet eens opgevallen is.

Ik zag voor het eerst de viskist van Rinus Jagt. Het zitvlak lijkt sterk op 2 omgekeerde billen en nog roze ook. Toen ik hem vroeg of hij erg gevoelige billen had gelet op de vorm van het zitgedeelte, zei Rinus dat hij de kist speciaal had aangeschaft omdat hij door moeder natuur nogal goed bedeeld was en er zo niet zo veel last van had. Ik heb dat niet nagetrokken, dus het zal wel waar zijn.

Jan Berkhout, die uiteindelijk met 0 vissen gelijk eindigde met Hans Stuifbergen en Arie Derks, kwam op een gegeven moment zijn beklag doen over een wat alternatieve dame in een prachtige broek met bloemetjes die op zijn imposante figuur afgekomen was. Of hij wel kon met dat grote lijf tegen al die kleine visjes. Scherpe haakjes etc. We kennen de verhalen. Of hij niet beter zonder hengel aan de waterkant kon gaan zitten van het mooie weer genieten. Dat had ze goed gezien. Voor Jan maakt het niet uit. 0 vissen kan ook zonder hengel.
Misschien moet hij voor wat adviezen naar zwager Johan, die niet alleen beter Spaans spreekt maar ook meer vissen vangt.
Toen hij nog meldde dat er een dame zonder ski’s aan kwam lopen en ik uit moest leggen dat dat Nordic walking heet, was ik blij dat hij wegging. Hij haalde me helemaal uit mijn concentratie met zijn verhalen.

Cor van de Wijgaart wist uiteindelijk met 10 vissen, waaronder 1 brasem de winst binnen te halen. Tot vlak voor tijd had hij nog maar 2 visjes, maar toen Joop Dekker een brasem ving, veranderde hij zijn systeem en sloeg toe. Zo zie je maar, het is altijd goed om op te blijven letten. Vorig jaar liet hij een keer de winst glippen door zijn leefnet aan de onderkant open te laten. Hij maakt progressie.

Peter Oud