Modelbotenvijver

Droog baggeren 2010

Afvissen vijver ModelbotenverenigingBij de bootjesvijver gelukkig wel een prima timing van leegpompen met een zware pomp zodat de 2e dag s’ middags heel effectief kon worden gevist, eerst elektrisch met de boot waarbij al de nodige snoeken, karpers, zeelten en enkele palingen werden gevangen. Vervolgens vissen met de zegen wat hier gezien de breedte van het water en de vrijwel schone bodem goed mogelijk was. Opnieuw veel karpers, tamelijk wat brasem, wat snoeken, zeelten, doch relatief weinig kleine vis. Op de 3e dag zijn s’ morgens elektrisch wadend de laatste vissen weggevangen. In totaal zijn bij de bootjesvijver gevangen ca. 40 karpers, 25 brasems, 10 snoeken, 8 zeelten, 5 palingen en relatief weinig kleine vis (voorn, blei, brasem) waarbij relatief veel kleine baars. Op zich een haast gebruikelijk visbestand voor de Heemskerkse wateren, doch wel wat weinig kleine vis, mogelijk het gevolg van het flinke aantal snoeken voor dit beperkte wateroppervlak. Verder hier bij de pomp helaas veel last van het dodelijk aanzuigen van kleine vis tegen de zuigkorf (ook nog bij halve kracht pompen); achteraf bezien was het voor de zuigkorf gegraven gat/geul te diep en er was ook geenGevangen vis baggerbak beschikbaar welke de vis nog wat tegenhoudt (maar blijft lastig). De meeste vis is in de watergang langs de Tolweg overgezet aangezien deze een open verbindingspijp met de bootjesvijver heeft en dus de meeste vis (zonder tunnelvrees) hopelijk weer naar de vijver terugkeert. Verder ook wat vis in de hierop haaks staande watergang richting plan Assumburg. De bootjesvijver is inmiddels al vrijwel uitgegraven (vergroot) en opvallend is de volgens Heemskerkse begrippen unieke diepte van ca. 1.50 m waardoor deze vijver gedurende vele jaren weinig kans krijgt om dicht te groeien en de vissen flink de ruimte hebben. Toch heel jammer dat bvb het brede deel Neksloot en nog een aantal andere brede wateren nooit op een dergelijke diepte zijn gebracht; kennelijk vereist het bootjes varen dieper water dan voor de vissen? Ook Hans Berns en Jan Beers waren 3 dagen aanwezig en zo nodig behulpzaam bij o.a. het sjouwen van de kuipen met vis. Verder kwam Ruben Herms van de Gemeente regelmatig kijken naar de voortgang wat wellicht weer helpt bij een volgend baggerproject.

Theo Breedijk